Yoga Nidra

Boeken van een Yoga Nidra les

Heb jij een abonnement, dan kun je de les zo inboeken, ook als extra les voor die week.
Ook als je geen abonnement hebt, bijvoorbeeld omdat jij gebruik maakt van een strippenkaart of omdat je alleen deze les wilt volgen kun je een  Yoga Nidra les boeken via deze link.

Wanneer zijn deze lessen?

Iedere laatste vrijdag van de maand om 19.30 uur.

Indien deze laatste vrijdag valt in een periode dat de yogastudio gesloten is, wordt een andere datum bepaald.

Wat is Yoga Nidra

Swami Satyananda Saraswati heeft de Yoga Nidra vormgegeven zoals wij deze nu kennen. Hij geeft aan dat het woord Yoga Nidra niet te vertalen is. Voorheen vertaalde hij het woord als ‘yogaslaap’ maar door het ervaren van de potentie van Yoga Nidra vertaalt hij het woord niet meer. Yoga Nidra is Yoga Nidra.

Yoga Nidra betekent slaap met een spoor van bewustzijn. Het is een gemoedstoestand tussen waakzaamheid en dromen. Het is een methode om fysieke, mentale en emotionele ontspanning teweeg te brengen. Iedere dag brengt nieuwe indrukken en de meesten van ons sluiten de dag af met een goede nachtrust. Slapen kan echter ook onrustig zijn, met het gevoel dat je niet uitgerust bent als je opstaat. Tijdens de Yoga Nidra keert het bewustzijn naar binnen, weg van de dagelijkse beslommeringen en ervaringen, maar valt niet in slaap.

De volgorde in de beoefening is altijd hetzelfde. Het is een gestructureerde techniek in acht stappen.

Stap 1 De zintuigen tot rust brengen
Je gaat in de eindontspanningshouding van een yogales liggen en maakt je klaar voor de Yoga Nidra. Je neemt je voor wakker te blijven maar uit onderzoek is gebleken dat de Yoga Nidra zeker ook effect heeft als je wel in slaap valt dus wees niet te streng voor jezelf als je wakker schrikt. Maar neem ook dan weer voor om wakker te blijven, die intentie telt.

Stap 2 De Sankalpa 
De Sankalpa is een wens of intentie. Formuleer jouw intentie in de tegenwoordige tijd en hou het kort en bondig. Een voorbeeld kan zijn: ‘Ik ben volledig gezond’. Zoals je denkt ontwikkel je jezelf. Deze spreuk wordt in de regel toegeschreven aan Bruce Lee (“As you think so shall you become”).

Stap 3 De rotatie langs de lichaamsdelen
Het benoemen en ontspannen van de lichaamsdelen gaat snel en altijd in dezelfde volgorde. Uit de neuropsychologie weten we dat ieder lichaamsdeel een verschillend controle centrum heeft in de hersenen.

Stap 4 De in- en uitademing volgen
De lichamelijke ontspanning wordt voortgezet en voltooid door de aandacht op de adem te vestigen.

Stap 5 Het ervaren van diverse lichamelijke sensaties
Meestal wordt dit geoefend met paren van tegengestelde gevoelens, zoals hitte en kou, zwaarte en lichtheid, pijn en plezier, vreugde en verdriet, liefde en haat. Het paren van gevoelens in Yoga Nidra harmoniseert de tegenovergestelde hemisferen van de hersenen.

Stap 6 De korte visualisaties
Visualisaties stimuleren concentratie en induceert mentale ontspanning

Stap 7 Herhaling van je Sankalpa

Stap 8 Eindigen